فروشگاه اینترنتی برترین فایل|انجمن تخصصی فایل نایاب

برترین های اینترنت را از اینجا دانلود کنید.توجه:تمام فایل های سایت بازاریابی میباشد.باتشکر

فروشگاه اینترنتی برترین فایل|انجمن تخصصی فایل نایاب

برترین های اینترنت را از اینجا دانلود کنید.توجه:تمام فایل های سایت بازاریابی میباشد.باتشکر

تمام فایل های که در سایت قرار داده می شود به صورت بازاریابی می باشد و ما هیچ مسئولیتی نسبت به محتوای آن قبول نمی کنیم.
لطفا اگر فایلی بدون اجازه شما توسط افرادی منتشر شده اطلاع دهید تا بلافاصله فایل حذف شود.
شماره تلگرامی:09155632197
با تشکر
طبقه بندی موضوعی


پاورپوئینت ppt در مورد ویژگی ها و خصوصیات انواع پارچه 20 اسلاید

پاورپوئینت ppt در مورد ویژگی ها و خصوصیات انواع پارچه 20 اسلاید

 

پاورپوئینت ppt در مورد ویژگی ها و خصوصیات انواع پارچه

20 اسلاید

به همراه عکس

سطح: دانشگاهی

 

قسمتی از متن

تا به حال به تفاوت میان پارچه استفاده شده در لباس‌های مختلف خود فکر کرده‌اید؟ لباس‌هایی که بر تن می‌کنیم از پارچه‌های متفاوتی دوخته شده‌اند که شاید ما هیچ اطلاعی از مواد به کار رفته درآنها و کیفیت آن از نظر دوام، ثبات رنگ، حساسیت زایی و... نداشته باشیم. بیشتر افراد در هنگام خرید لباس فقط به طرح پارچه و مدل لباس توجه می‌کنند و اهمیتی به جنس پارچه نمی‌دهند، اما باید در نظر داشت که گاه جنس پارچه اهمیت بسیار زیادی در انتخاب لباس پیدا می‌کند. توجه به شرایطی که لباس در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، فصل، شرایط آب و هوایی، روحیات فرد، آلرژی نسبت به مواد مصنوعی یا طبیعی و... از عواملی است که باید هنگام انتخاب لباس مورد توجه قرار گیرد.

انواع دسته بندی پارچه

به طور کلی پارچه‌ها به دو دسته الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی تقسیم می‌شوند.

گروه اول: الیاف طبیعی به نخ‌های بافته شده از پشم، پنبه و ابریشم گفته می‌شود و الیاف مصنوعی که از مواد مختلف خام و ترکیبات پیچیده شیمیایی تهیه می‌شوند را ریون، نایلون و پلی استر می‌نامند. هر دسته از این الیاف ویژگی‌های خاصی دارند که در شرایط مختلف کاربرد دارند.

در ادامه این یادداشت به بررسی ویژگی‌های الیاف گوناگون می‌پردازیم تا بدانیم در شرایط مختلف از چه نوع لباسی باید استفاده کنیم.

پنبه پر استفاده‌ترین گیاه برای بافت پارچه است. پارچه‌ای که از پنبه بافته شده باشد حرارت بدن را به بیرون منتقل می‌کند و در نتیجه لباس دوخته شده از آن خنک است. پارچه پنبه‌ای که آن را به نام نخی می‌شناسیم به راحتی لکه‌گیری و شسته می‌شود و در برابر ساییدگی مقاوم است، اما باید توجه داشت که پس از استفاده اگر لباس خوب خشک نشود، بوی عرق بدن در آن باقی می‌ماند . کتان یا لنین گیاهی است که در ایران کشت نمی‌شود، اما خصوصیات آن مانند پنبه است. پارچه‌های کتانی دارای سطح صاف و درخشنده‌اند و زودتر از پنبه تمیز می‌شوند. این الیاف با وجود اینکه به اندازه پارچه‌های پنبه‌ای آب را جذب می‌کنند، اما زودتر خشک می‌شوند و به همین دلیل حوله‌ کتانی بهتر از پنبه‌ای است.

ویژگی های پارچه ها

وزن:

تمامی خواص پارچه از میزان اولیه ای که در پارچه به کار رفته ،اثر میپذیرد.برای نشان دادن وزن پارچه از 2 روش استفاده میشود.

1.روش مستقیم:وزن متر مربع یا وزن یک متر طولی پارچه یا پوند بر یارد

2. روش غیرمستقیم:تعداد متر طولی پارچه در یک واحد وزن.کمتر استفاده میشود.

با توجه به اینکه تفاوت در سهم تار و پود نشانگر تفاوت نقش آنها در خواص پارچه است،بنابراین وزن تار و پود به تنهایی نیز مهم است.طول نخهای تار یا پود پارچه،به تعداد نخ در واحد طول (به عنوان مثال تراکم در سانتی متر ) و مقدار تجعد آن بستگی دارد.

یعنی:

مقدار نخ تار پارچه:تعداد تار در سانتی متر پارچه*عرض پارچه به سانتی متر*%درصد بازشدگی+1

مقدار نخ پود پارچه:تعداد پود در سانتی متر پارچه*100 سانتی متر*%درصد بازشدگی+1

با آگاهی از نمره نخهای تار و پود و نیز طول هریک از آنها،وزن دو دسته مشخص شده و از جمع آن،وزن یک متر طولی پارچه محاسبه میشود.

ضحامت پارچه

چون ضخامت پارچه بر خصوصیات نفوذپذیری و عایق سازی پارچه تاثیر مستقیم دارد،عامل مهمی است.آزمایش استاندارد برای اندازگیری ضخامت مواد نساجی براساسASTM D1777 تحت فشار خاصی که با thicness gaugeاعمال میشود،انجام و فشار و گیج و ناحیه تحت فشار معمولا همراه با نتایج ازمایش اعلام میشود.ضخامت به عواملی مانند مقدار و تراکم الیاف در نخ یا نمره و قطر نخ،طرح بافت و تراکم نخ در پارچه بستگی دارد.70% خواص پارچه وابسته به کلفتی آن است.با افزایش ضخامت پارچه،مقاومت خمشی،برشی و کششی پارچه نیز افزایش می یابد.

مقاومت پارگی

در پارچه های نسبتا متراکم، تک تک نخ هاجداگانه در مقابل نیروی پارگی مقاومت می کنند.به همین دلیل انتشار پارگی بسیارراحت است.اگر تعداد نخها در واحد طول خیلی کم باشد،نخ ها جای همدیگر را میگیرند وگروهی را تشکیل میدهند.در این حالت نخها به صورت گروهی نه تک تک در مقابل پارگیمقاومت می کنند.به این دلیل مقاومت پارگی پارچه افزایش می یابد. به همین دلیل مقاومت پارگی پارچه های کم تراکم از پارچه های متراکم بیشتر است.مثلا پارچه های گاز را به خاطر کم تعداد بودن نخ های آن نمیتوان به راحتی پاره کرد.بافت پانامای2*2مقاومت پارگی بیشتری نسبت به تافته دارد زیرا نخها با هم در مقابل پارگی مقاومتمی کنند.

دو آزمایش برای مقاومت پارگی وجود دارد:

زبانه:با استفاده از دستگاه استحکام کششی برای تعیین پارگی

ال مندروف:با کمک پاندول برای تعیین انرژی پارگی

 

 



نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی